Klubbflygning Söderhamn

Gruppfoto efter landning i Söderhamn
Den andra juni i år var det klubbflygning till Söderhamn. Tio medlemmar samlades på klubben i god tid på morgonen för att göra de sista förberedelserna. Vädret såg lovande ut på datorn och från marken, men hur skulle det bli i luften?

Förberedelser av SE-GMD Dränering av SE-KZP
Vi hade tre flygplan till förfogande; SE-KFZ, SE-KZP och SE-GMD. Alla maskiner var i fint skick, och efter att ha tankat dem fulla taxade vi upp till motoruppkörningen.

Tornet släppte iväg oss i följd, med några minuters mellanrum. Vi trodde att vi skulle följas åt större delen av vägen, men vår egen fartdemon KFZ tog snabbt täten.

Efter start från Bromma Kusten
Vädret var bra, även från luften, i alla fall upp till 2000 fot. Några av oss hoppades på att kunna flyga något högre, men vid Enköping satte molnen stopp för det och vi fick sjunka igen. Vädret blev dock allt bättre allteftersom vi arbetade oss norrut, och inom kort var vi uppe på 4500 fot.

Lång final Söderhamn bana 30 SE-GMD strax efter landning på Söderhamn
När vi i Cessnorna hade c:a 20 minuter kvar kunde vi höra på radion hur KFZ låg på kort final till bana 30 på Söderhamn. Viss turbulens förekom på final, men alla flygplan landade snyggt, taxade, och kunde parkera efter c:a 1h 40min i luften.

37:an Viggen Flygmuseum i Söderhamn
Viggens motor RM12 Vackra Lansen
Efter en snabb lunch beståendes av läsk, glass och choklad besökte vi Söderhamns oerhört fina flygmuseum. J21, J28 Vampire, J29 Tunnan, A32 Lansen, AJS37 Viggen, SK50 Safir med många fler. Dessutom utställningar av sambandsutrustning och kommandocentraler.

Våra fina flygplan väntar på plattan Kort bensträckare på en sömnig Borlänge-flygplats. Foto: Emil Almestad
Efter att par timmar blev det dags att hoppa in i flygplanen igen och styra mot Borlänge. På Borlänge var det lugnt sånär som på fallskärmshopparna. SE-GMD och SE-KZP tog en kort bensträckare vid en helt stängd terminal. SE-KFZ valde istället att landa på Avesta-fältet för att äta lunch.

Sista sträckan, Borlänge - Bromma. Foto: Emil Almestad Kristineberg, strax före landning på Bromma. Foto: Emil Almestad
Flygningen tillbaka till Bromma gick sedan via Avesta, Sala och Enköping. Efter en dag med drygt fyra timmar i luften, fint väder, ett museibesök och framförallt trevligt sällskap kunde vi strax före 18:00 rulla in våra flygplan i hangarerna igen. Nu är det bara att se fram emot nästa klubbflygning!