Formationsflygning med Skybirds

Formationsflygningsgruppen Skybirds
Formationsflygningsgruppen Skybirds

Gruppen Skybirds bildades på Tullinge 1991 och har i nuläget sex medlemmar. Gruppen består enbart av kvinnor och de flyger formationsflygning med PA28:or. Under årens lopp har några medlemmar tillkommit medan andra fallit bort. Gruppen består i dagsläget av Malin Ekberg, Rigmor Karmbäck, Solveig Jörgensen, Eva Dahlgren, Iris Stenbom och Christina Otter. I år kommer de att genomföra sex uppvisningar runt om i landet. Skybirds träffas och planerar vilka flyguppvisningar de ska vara med på redan i februari, så för dem som vill boka gruppen gäller det att vara ute i tid!

Skybirds med Iris Stenbom, Malin Ekberg, Eva Dahlgren, Solveig Jörgensen och Rigmor Karmbäck
Iris Stenbom, Malin Ekberg, Eva Dahlgren, Solveig Jörgensen och Rigmor Karmbäck

Jag har fått förmånen att följa med och se hur ett träningspass med tjejerna går till. Det är en varm och skön kväll och det är lugnt och fint i luften. Alltså en perfekt kväll för formationsflygning. Samling innan flygning sker nere vid Hjelmcos tankanläggning där några av flygplanen tankas upp. En av svårigheterna med att bedriva formationsflyg i större grupper är möjligheten att få tag på likartade flygplan. Solveig och Eva är med i Stockholms Flygklubb och skall flyga med SE-KFZ och SE-KMO. Iris är delägare i en PA28 och flyger den. Malin och Rigmor flyger med PA28:or från SAS Flygklubb.

Innan de startar, går de igenom dagens pass och "torrflyger" det på marken. Malin är etta och flyger alltså först i formationen. Malin har varit etta i många år nu och styr gruppen från luften. De andra platserna i gruppen skiftas mellan tjejerna av och till.

Torrflygning på marken

Dagens pass är en generalrepetition inför en uppvisning i Arboga under nästkommande vecka och planeras enligt följande. Start på Bromma med en tre-grupp i vänsterflank, följt av de sista två planen i rote. Därefter uppsamling i luften till vänster långflank. Utpasseringspunkten är Bosön och träningsområdet är vid Vallentunasjön. Efter långflanken sker omformering till deltaformation. Därefter omformering till drake för att återgå till delta och slutligen en split-up. Passet ska genomföras två gånger innan återgång och landning på Bromma.

Passet sker med avsikt att ha uppvisning för en publik på backen, så flygningen sker över området i liggande åttor. Det gäller givetvis att man inte flyger för långt bort från publiken, som då inte ser vad som händer i luften under uppvisningen. För formationsflygning gäller normala flygregler, till skillnad från regelverket som styr avancerad flygning. Avancerad flygning får exempelvis inte ske över publik. Däremot kan arrangören av uppvisningen ha egna bestämmelser över var man får genomföra branta svängar osv.

Gruppen har tidigare år haft någon som filmat övningarna från marken. Syftet var att i efterhand få en blick över hur passet såg ut, samt att detaljer i flygningen skulle kunna putsas till. Målet är hela tiden att det ska se så bra ut från marken som möjligt. En effekthöjande åtgärd är att på ett givet kommando vid flygning in mot publiken, slå på landningsljusen.