Radiokommunikation till Bromma Ground

Kommunikation till Bromma Ground skall ske på följande sätt.

Taxning till tankställe

Vi behöver inte kontakta Bromma Ground när vi skall taxa fram och tillbaka mellan klubbhuset (Norra parkeringen) och tankstationen (vid heliporten). Anledningen till detta är att vi inte passerar in i Brommas manöverområde.

Taxning till motoruppkörning/startbana

Från Norra parkeringen (klubbhuset)
Upprop till Bromma Ground skall ske strax före BP-tanken, innan vi kommit in på plattan.

Tidigare skedde upprop till Bromma Ground när vi gjort vår motorstart, läst av ATIS och var redo att taxa iväg. Men från att vi startar uppe på Norra parkeringen kan det ta tid innan vi kommer fram till plattan och sedan till flygplatsens manöverområde på grund av tex. möten med fordon, långsam taxning etc. Därför ropar vi numera upp vid BP-tanken/Miljöstationen.
BP tank och miljöstation
Bild på BP-tanken och miljöstationen.

Från tankstationen
När vi tankat och skall ut och flyga, ropar vi upp direkt innan vi rullar iväg.
SE-KFZ vid tankstation. Ropar upp innan taxning till motoruppkörning.
SE-KFZ vid tankstation. Anrop till Bromma ground sker innan taxning till motoruppkörning.

Vid landning

Flygledaren ska normalt anmoda intaxande att passa ground och om detta inte görs så bör man ligga kvar på 118,1. Om vi inte fått direktiv om att skifta kan vi fråga tornet "Ska jag passa ground" förutsatt att det är lugnt på frekvensen.

Det kan också vara intressant att veta att tornet brukar slå samman frekvenserna (118,1 och 121,6) när det är mindre trafik (kväller efter 19:30 samt helger). Detta innebär dock inte att vi på något sätt ska ändra våra rutiner dessa tider.

För frågor går det bra att kontakta vår kontaktperson i Brommatornet.
Senast ändrad sön, 2013-03-03 19:57