Övning 14: Start och landning i sidvind

Övning 14: Start och landning i sidvind
Även om start- och landningsbanor byggs med hänsyn till de vindförhållanden som råder i området så kan man sällan räkna med rak motvind vid start och landning. Ofta får man också en sidvindskomposant som vill driva flygplanet ur kurs.

När du ställer upp för start i stark sidvind är du tvungen att skeva mot vinden. När starten påbörjas och farten ökar blir rodren mer effektiva och skevningen minskas successivt. Efter lättning svänger du upp flygplanet mot vinden för att få den upphållning som krävs för att hålla en färdlinje som sammanfaller med banans förlängning.

I trafikvarvet måste du kompensera för vinden, något som behandlades delvis i förra övningen. Varvet måste läggas upp så att basen varken blir för lång eller för kort. Om du har medvind på basen kan baslinjen göras något längre. Vid motvind på basen kan den göras kortare.

Vid sidvind har du på finalen haft en viss upphållningsvinkel, men det går inte för sig i sättningsögonblicket. Flygplanets nosriktning måste sammanfalla med banriktningen. Med sidrodret pekar du nosen i rätt riktning samtidigt som du skevar mot vinden för att undvika avdrift från banan. Sättning kommer att ske med lovartshjulet först - med andra ord landar du på ett hjul. Under utrullningen ökas skevningen allteftersom farten minskar.

Tips!
Risken finns att du reflexmässigt kommer att reagera felaktigt i sidvindssituationer. Du bör därför förbereda dig genom att noga tänka igenom hur du ska agera i sidvind. I luften bör du fösöka vara avslappnad i din flygning (för att känna hur stora roderutslag som krävs). Samtidigt måste du hela tiden vara beredd på att snabbt korrigera för vindbyar.


Föregående (vindens verkan vid flygning)   |   Nästa (nödlägesövningar)
Senast ändrad tis, 2009-04-21 08:39