Övning 17: Flygning med låg fart

Övning 17: Flygning med låg fart
Den här övningen går ut på att lära sig kontrollera flygplanet i låga farter, så lågt som 5-10 knop över stallfart. Rodrens effektivitet minskar och du kommer behöva använda större rörelser för att få önskad effekt.

Lågfartsflygning kommer att göras både med och utan klaff, och du får öva på att ta ut och in klaff med bibehållen kurs, höjd och fart. När klaffen fälls ut ökar lyftkraften och du måste sänka nosen för att inte börja stiga. På motsvarande sätt måste nosen höjas när klaffen tas in.

Vid sväng med stor lutning ökar stallfarten markant och eftersom du flyger nära stallfarten finns ingen marginal för fartminskning. Svängar vid låg fart görs därför med mindre lutning än vanligt (c:a 10 grader) och du kan behöva öka gaspådraget något för att bibehålla farten.

Tips!
Använd trimreglaget för att reducera spakkrafterna så mycket som möjligt, annars blir det snabbt jobbigt att flyga med låg fart. Försök att inte fastna med blicken på instrumenten, kom ihåg att titta ut också.


Föregående (första ensamflygning)   |   Nästa (branta svängar)
Senast ändrad tis, 2009-04-21 08:42