Lördagen den 6:e september 2008Det är lördag morgon och jag är uppe med tuppen. Förmiddagens schema är hektiskt, inte bara ska jag ut och flyga själv - dessutom ska jag för hemsidans räkning bevaka klubbens årliga precisionstävling. Solen är på väg upp men försvinner snabbt bakom tjocka moln. Samtidigt bildas ett allt tätare täcke av låga stratus.
När jag kommer till klubben är tävlingsledare Marcin redan på plats och i full färd med förberedelserna. Han visar mig dagens tävlingsschema där namnen på de 8 deltagarna tillsammans med flygplansmodell och registrering finns uppradade. Tävlingsledare Marcin Det första delmomentet går ut på att göra en färdplan. Detta får ta max 30 minuter och noggrannheten räknas i sekunder. För varje 5 sekunder fel ges poängavdrag. Färdplanen rättas men används sedan inte mer. Så konstigt tycker jag först, men Marcin förklarar; istället för att flyga på den egna planeringen (som delvis kan vara felaktig) får man en noga förberedd färdplan av tävlingsledningen. Detta enligt principen att man bara ska straffas en gång för de fel man gör i sin planering. Såklart.
Banans sträckning idag är ungefär Kungsängen, Nykvarn, Salem, Tullinge, Tyresö, Ingarö, Gustavsberg, Vaxholm. Längs färdlinjen finns förutom fasta brytpunkter ett antal duk- och fotomål som ska identifieras med hjälp av bokstäver utlagda i naturen respektive fotografier. Idag är Benny Gustavsson först ut, och han är redan ute på plattan och förbereder SE-GKC. Av tävlingsledningen har Benny fått en starttid då han ska befinna sig vid startpunkten. Därefter följer den medtagna GPS:en varje tillryggalagd sekund och nautisk mil.
Efter att Benny gett sig iväg får jag en pratstund med Erling Lindholm och Anders Hellström - två mycket erfarna tävlingsflygare. Erling berättar att det i sverige anordnas 3-4 tävlingar per år, att han sjäv flög sin första tävling 1980 och att deltagarantalet vid klubbens tävlingar brukar uppgå till ungefär 8 st. Anders Hellström och Erling Lindholm Anders öppnar glatt sin väska och börjar visa de hjälpmedel han använder vid precisionstävlingar. Det är fartlinjaler, etiketter, pennor för kartpreparering, atomur, maskeringstape och specialtillverkade nav-skivor för specifika farter. All denna utrustning är förstås inget som krävs när man börjar tävla, utan snarare något som vuxit fram i en tävlingsform där alla har sina egna knep och metoder.
Jag får här avbryta min bevakning av tävlingen några timmar eftersom jag själv ska ut och flyga. På vägen till Eskilstuna flyger vi dock via en av brytpunkterna. Punkten ligger vid Corner NDB och är förhållandevis enkel att hitta då den ligger mitt i en säregen vägkorsning. Ett av målen, sett från luften. Är det ett U? När jag återvänder till klubbstugan berättar Marcin att det har gått bra för de tre deltagare som hitills kommit tillbaka. Trots låga moln är det ingen som haft problem att hitta runt banan. Del två, landningstävling Resultatlista KM2008 Läs mer om precisionsflygning: Sven Bohlin: Precisionsflygning Mats Warstedt: Kurs i precicionsflygning Publicerat av Joakim Mared, 2008-09-19 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Senast ändrad sön, 2008-12-07 12:50 |