Vintertid och motorstarter

SE-KFZ i vinterskrud

Nu är det vinter och kallt och det krävs att man tar till lite trix för att få igång våra flygmotorer på ett bra sätt. Att starta en motor som är helt iskall efter en lång natt med mycket minusgrader kan vara näst intill omöjligt. Hur gör man då för att få igång motorerna utan problem?

Man kan använda kupevärmaren för att få upp värmen i en motor! Gå ut direkt till flygplanet när du kommer till klubben och sätt lägg kupevärmaren i luftintaget bakom propellern. Se också till att hästfilten ligger över motorhuven och täcker. Därefter kan du gå tillbaka in i klubbstugan och skriva papper, påbörja planering inför flygningen etc.

Detta är speciellt viktigt med SE-IZZ, som saknar motorvärmare och SE-KMO vars motorvärmare inte är tillräckligt effektiv i alla lägen. När du sedan är klar med förberedelserna inför flygningen är det betydligt lättare att få igång motorn. Görs inte detta kommer nötande på startmotorn att ske och batteriet laddas ut, utan att motorn startar.

SE-GMD under hästfilten