SM i precisionsflyg 2011

01_landat.jpeg   Årets SM i precisionsflyg är nu genomfört!! Det gick av stapeln nere i Borås. Naven på fredagen den 26/8 i väldigt fint väder och landningsdelen på söndagen i blandat regn och solsken. Några hade kommit dit redan tidigare under veckan för att köra övningsbanor i terrängen. Senast torsdagen kl 18 skulle man ha landat och sedan var det kort briefing inför tävlingsdagarna. Fyra personer droppade in under fredagsförmiddagen pga att vädret stoppat dem tidigare. Själv kom jag ner på onsdagen och kunde provlanda banan på torsdagen, och åka miniorienteringssväng med Benny från vår klubb, som också skulle flyga SE-GKC. Hade märkt det annorlunda landskapet på vägen ner efter passage av Vättern: småkuperat med mycket sprickdalar och -sjöar. Inte helenkelt om man flyger lågt!
Torsdag eftermiddag och plan har samlats utanför Borås klubbhus. 

Mediefolk från Borås tidning hade slutit upp denna dag innan tävlingen och satt och pratade med folk runt bordet inne på klubben. Vi satt och väntade ut regn då och när det äntligen var över fick fotografen följa med mig en testtur runt i trafikvarvet. KC var bara halvtankad annars hade det ju inte gått, men stiget var verkligen extremsegt! Sedan flög Claes M med journalisten i sitt plan och fotografen och jag i KC en tur rote runtom så de kunde få några bilder och känna på flygningens underbara värld...!


Benny Gustavsson i trafikvarvet. Foto: Åse Kristoffersson
Benny kollar trafikvarvet Borås.

Trafikvarvet här specialritat, som vanligt på flygplatser nuförtiden. Ändrat sedan senaste flygplatsbladet så vi hade fått aktuell info att ha med upp. Benny och jag åkte och kollade olika in och utpasseringspunkter senare och provade sedan var för sig att landa på banan. Sedan framkom att vi skulle landa på stråket bredvid asfalten- irriterande, då hade vi velat träna på det!! Superblött som det var, inget logiskt alternativ men klubbens flygplatsansvarige hade tydligen plötsligt begärt detta pga att övrig trafik inte skulle behöva hindras när vi skulle landa...! Han hade också begärt att få gjort en riskanalys över tävlingen så en o-glad Claes M satt och skrev ihop en senare på kvällen. Stackaren- ingen perfekt uppladdning inför en jätteviktig tävling..!

Klubbens hus väldigt nytt och lyxigt här, med fri vy ut mot bana och stråk. På andra sidan stråket ligger segel- och UL-klubb, också med fint klubbhus. Flygplatsen låg tidigare lite mer åt nordväst där nu industriområde är anlagt. För att gå med på flytten fick klubben förutom ny bana etc det fina klubbhuset. En äldre man i klubben berättade att de nu håller på med schaktning på stort bygge en bit bort och klubben har då godkänt att mot ersättning ta emot schaktmassor. Dessa körs dagligen på flertal lastbilar ut en specialgjord väg en bit från banan och tippas längst ner i banbörjan 04 där fungerar de som utfyllnad av ravin! Så småningom ska banan förlängas med några hundra meter i båda riktningar för att kunna ta emot storplan under de uppvisningsdagar de har en gång per år plus att det blir ökad daglig säkerhet för vanliga småpiloter.

Fredag morgon kl 8 var det samling i klubbstugan igen, men allt som sas var egentligen att folks planeringstider var framflyttade, för ute hängde molnen lågt. Ca två timmar senare kunde förste man börja räkna. Jag passade på att jogga iväg en tur då och kunde sedan äta lunch också innan det var dags för mig. Beräkningslokalen låg i klubbens loftvåning en trappa upp. Börjar med att lägga ut mina räknehjälpmedel pennor, transportör, navskiva och minutmall. Kollar sedan på väggen uppsatta foton: är 10 st denna gång- hälften hus, hälften sjöar. Prick 13.35 får jag mitt tävlingskuvert och kan sätta igång med uträkning av kurser, markfart och tid per ben. När det är klart lämnar jag in de uppgifterna och får datorberäkning på dagens vind med kurser och tider på de sju olika benen. Ritar då in minutstreck och tider i ental minuter över banan och ental minuter och sekunder på de olika brytpunkterna. Banan går ner förbi Kinna och en tur söderut och mot Gislaved och sedan norrut runt Ulricehamn och sedan västerut.

Sätter upp foton i planet och brytpunktsfoton i en klump vid sidan förutom startpunktens foto framför mig. Verkligen viktigt att ha foton etc bra uppsatta! Startade bana 22 där man ska svänga vänster när banan är slut ca 25 grader för att undvika ljudkänsligt hus. Fortsatte sedan bort mot änden av sjön efter banan och gjorde 360 innan det var dags att ansluta på inmallingslinje mot startpunkt! Hittade till den lilla korsningen mellan nedlagd väg och järnvägsspår och kunde skriva upp bokstaven som var utlagd där, ett E, på kartan. Förra tävlingen hade jag fått klagomål på kluddrig karta så denna gång hade jag förberett ifyllnaden av bokstäver på brytpunkterna med små vita klisterlappar så det var bara att rita i bokstaven där och flyga vidare! Efter tio min dyker ett Pi-märke upp under mig som ritas in på kartan på fyndstället! Underligt nog fick vi bara prickbelastning på startpunkt och målpunkt denna navrunda visar det sig sedan!! Alla andra tidkontroller är hemliga utmed banan. Hemliga tidkontroller läggs där vägar, elledningar etc korsar rutten ganska tvärs, så att man ska ha en chans att se vägen etc framför sig och malla in sig i tiden med hjälp av den. Bara på första benet fanns tre stycken sådana här! På brytpunkt ett, ett trevägsmot av skogsvägar, syns ett C, där ska man sen minutsvänga och efter det styra åt nordost. Ett tag efter det visar det sig sedan att en hemlig tidkontroll låg och då är jag mer än en halv nautisk från färdlinjen och åker på 100 straffprickar... Gäller verkligen att nava helt rätt!!! Tyvärr blir det ännu värre för min del senare när jag plötsligt kommer bort mig över terrängen av skog, små oregelbundet dragna vägar och pluttiga minisjöar varav endast hälften syns på kartan... Pratade senare med några tävlande om detta. Att man ska bita fast sig i kursen om man inte är helsäker på ändring. Tror jag ibland är lite överreaktiv och för snabbt ändrar kurs om jag får för mig att det behövs. Kunde så småningom ansluta på banan i alla fall och hitta ett och annat dukmål förutom bokstäverna vid brytpunkterna. Klantade mig en gång till med felåkning, siktade på fel ort och blev en jättesväng innan jag kunde knattra ner till min bana. Plötsligt dök en sjö upp som såg ut som ett av fotona i alla fall och som jag glatt kunde rita i på kartan..!

Var en ovanligt lång navbana denna tävling: 1:50 tog det i flygtid från start till landning. Inget jag tänkte på faktiskt, engagerad som jag var att bara hitta fram, men någon av de andra som fått störd nattsömn av Boråsfestare utanför hotellet i stan, fick kämpa mot trötthet också. Lite dumt nog så hade tävlingsledningen bokat upp stugor för övernattning vid segelflyget men sedan ångrat sig då priset var detsamma i stan. Men ingen annan fick reda att där fanns ledigt så var bara en av de senast anlända som slaggade där. Eftersom det lätt blir långa dagar under tävlingar är det ju fördel att bo nära så man kan gå i väg och återhämta sig under dagen om man vill.

På lördagen hade lite åskådare faktiskt kommit och klubben förberett med färdigmat och korvgrillning och högtalare med musik. Vinden var väldigt svag från vänster stråk 22 som var noga utmärkt med specialklippning och kalklinjer. Men det blev en debatt om vad som skulle ske om vinden vred något vilket resulterade i tävlingsledningens beslut att förbereda landningsstråk även på motsatt håll. När detta efter mycket om och men var gjort två timmar senare började det regna rejält, sedan blev det bättre men vi fick aldrig lyfta eftersom molnbasen inte gick över 1000ft GND, vilket lokal stadga fodrade. Eftersom tävlingen pågick fick man heller inte upp och träna, annars hade jag gärna dragit upp och kollat molnbas själv.


12_landning.jpeg
Erling kommer in för landning.

Nästa dag, söndagen, som var vår reservdag, var det DAGS igen- samling halv nio på klubben. Så småningom fick vi denna dag göra landningarna- men på asfalten nu, godkänt tydligen. Och turigt nog för mig lades nollan ut mitt på banan- som jag övat på under torsdagen- så att man kunde ändra bana och ändå köra på samma märke. Bestämdes att vi skulle köra en landning i taget som vädret var lite växlande, så det skulle bli så rättvist som möjligt.
14_tre.jpeg
Tre Cessnor tillbakataxar efter var sin landning.

Tre plan i taget åkte iväg. Två piloter hade avvikit eftersom de haft annat att göra denna dag och fick alltså maxprickar på landningsmomentet, 500 st. I startgruppen innan mig flög årets debutant, en kille från Linköping- Torbjörn Ohlen- som tävlade med en Cherokee och klarade sig väldigt bra trots det: hade bara 100 flygtimmar dessutom!! Är ju svårare med lågvingat eftersom man spanar så mycket under naven, plus att högre TAS krävs med Cherokee. Andra platsen i landningsdelen togs sen av ytterligare en Cherokeeflygare, Jorma Koskinen från Norberg. Eftersom det bara var 14 tävlande detta SM så påverkade inte landningsresultatet så mycket. Det sker ju mer när man är fler och man har prickbelastning liknande andras.

Sedan samlades alla banmarkörer ihop och det blev prisutdelning. Claes M vann som vanligt men han ska tydligen inte vidare till VM Sydafrika i höst, ville jobba istället. Flera andra har också hoppat av då det krävs 30 000 i egna pengar för resan, träning och tävling. Bara anmälningsavgiften är 12 500! Sen behöver man ta ledigt två-tre veckor dessutom. De som åker för Sverige är Roland Olsson Ludvika, våran Erling och så Håkan Sjöberg från Söderslätt, som förresten var den ende skåningen på denna tävling. Inte en kotte från Säve eller Backamo eller något kom och var med. Precisionsflyg är lite kultur som folk inte gärna bara hoppar på utan något man får hjälpas in i- för det är så annorlunda flygning... Det är därför jag skriver om tävlingar här- för att en och annan ska få upp ögonen för det och prova att vara med!! För det är himla skoj att testa sin flygstatus på det här sättet. Hur skulle man annars testa sig? Är ju inte säkert att man är så bra eller normal eller dålig som man tror. Och hur som helst kan man alltid förbättra sig, det är ju själva lyckan med det hela!!! Tvåa kom Erling i alla fall och trea Lars Östling, med Cherokee från Linköping. Tvåa i lag totalt blev Erling och Benny från vår klubb!!!

Efter detta drog alla åt olika håll iväg. Var väldigt trevligt att flyga här i trakten. Har också fått prova att bada i den varma och närbelägna sjön! Sparar centralorten till en annan gång. Åkte västerut till Säve genom Landvetter CTR för snabbvisit i Götet. Nästa år går kanske SM av stapeln nere i Skåne hörde jag gruffas. Hoppas då några fler hänger på från Stockholm så att vi kan bilda fler lag!!!



/Åse