SE-KMO:s nya avionik är nu på plats och fungerar utmärkt!
OBS! Den nya enheten är inkopplad som
COM2 men
sitter överst och 8,33-radion heter
COM1 och
sitter underst.
Som vanligt är det pilotens ansvar att bekanta sig med utrustningen. För GNC355 finns mycket information
här. Det finns också en
övningsapp för iPad. Givetvis finns också instruktionsböcker i original i flygplanet.
Tips från Kurt som har utfört IFR-flygning efter uppgraderingen:
- Det är på G5 menyn du väljer om G5 ska visa info från gps eller nav från vår 8.33 radio, tex HSI med kurs från gps eller ILS/VOR från radion.
- Fantastiskt fin att flyga, färdplan laddas med två tryck från paddan till GPSen eller tvärtom om planen ligger i GPS:en. Under flygning synkar GPS och Paddan med varandra via bluetooth så man med ett tryck kan uppdatera den enhet man inte matar in i. (Testat med Garmin Pilot)
- Garmin Pilot rekommenderas till iPad, men det finns säkert fler appar som synkar. Garmin Pilot har förutom enkelt gränsnitt för synk med utrustning i planet även en ”direct to” funktion synligt samt en komplett backup instrumentering om det skulle behövas.
- Autopiloten fungerar utmärkt med heading bug på G5, glöm inte att du måste trycka på test knappen på autopiloten innan den kan användas.
- I ATS-färdplanen filas utrustningen som SDGRY/S PBN/B2D2O2S1
En PDF-skiss finns
här.