Provlektion - prova på att flyga själv hos Stockholms flygklubb

se-kmo_cockpit
Du kan göra en provlektion hos oss på Stockholms flygklubb.


Vi använder Cessna 172 och PA28, båda fyrsitsiga skolflygplan. Det här är en riktig flygning som du gör tillsammans
med en flyglärare. Du sitter på ordinarie förarplats, till vänster och får flyga mesta delen av tiden själv.
Syftet med provlektionen är att du ska få en orientering om hur ett flygplan fungerar,
hur det känns att manövrera flygplanet och vad som krävs av dig för att klara en flygutbildning.
Vi har våra flygplan på Skavsta i Nyköping. Flygningen varar drygt en timme, därtill kommer
genomgång före och efter flygningen. Räkna med två timmar på fältet.

Det måste vara bra väder, vilket innebär vind under 15 knop (ca 8m/s), molnbas 1200 ft (365 meter) och sikt 8 km.
Ring dagen innan flygningen är bokad för att kolla om det går!

Var beredd på att det behövs bokas om för att få bra väder.
Men vi flyger i princip varje dag som vädret tillåter.

Kostnaden är 3 300 kr.

Om du har frågor kring provlektioner/flygningar, vår flygskola och flygutbildningen hos Stockholms Flygklubb kan du kontakta:

Börje Norell, flyglärare och utbildningsansvarig
Tel 070-736 06 96
borje.norell@telia.com

Sökord: cert, privat, civilflyg, allmänflyg, certifikat, instrumentflygning, i-bevis, ava, avancerad flygning, introduktionslektion

Senast ändrad fre, 2021-05-28 11:33

Introduktionsflygning

se-kmo_cockpit
Stockholms flygklubb erbjuder Introduktionsflygningar. Flygningarna genomförs med klubbens flygplan och med klubbmedlemmar som piloter.

Läs mer här

Bilder från klubbflygningen den 6:e juni


Klubbens låneheadset

Vid styrelsemötet igår diskuterades de låneheadset som finns utplacerade i flygplanen och huruvida dessa utgör en orimligt stor risk för smittspridning.

Vår nuvarande bedömning är dock att maskinerna flygs så pass sällan under vinterhalvåret och att vi under sommarhalvåret likt förra året förhoppningsvis ser lägre smittspridning i samhället varför vi kommer låta headseten vara kvar. Hur länge viruset kan förbli smittsamt på ytor finns det såvitt vi vet inte säkra data på, men att det skulle röra sig om många dygn bedömer vi som osannolikt.

OBS! Det är upp till dig och dina passagerare huruvida ni vill använda låneheadseten eller ej. Är man bekymrad föreslås att man via resedagboken kontrollerar när maskinen senast flögs och eventuellt kontaktar tidigare pilot för att ta reda på om headseten då användes.

NEWFLASH! Samarbete mellan SFK och Hässlö flygförening.

Stockholm FK och Hässlö Flygförening har startat ett samarbete som innebär att medlemmarna i Stockholms Fk blir gästmedlemmar i HFF.
Detta innebär att STHLM FK medlemmar får tillgång till 15 SEP flygplan och 2 st ME, 2 st Robinson 44 Hkp.
Se hasslo.org för mer information om flygplanen.

För att komma igång så gör man en klubbutcheckning i HFF med CRI/FI från HFF och går igenom rutiner, man väljer lämpligt flygplan
och flyger en sväng i luftrummet för att gå igenom detta och få en check på sin flygstatus.

För att bli medlem i både SFK och HFF kostar det utöver ordinarie medlemskap till SFK 300:- som du betalar in samtidigt dvs 3600:-
plus 300:- totalt: 3900:- för år 2020.

Det du också behöver ta ställning till är om du vill betala in 100:- för självriskfonden eller inte.
Detta om utifall att ngt skulle hända så har man en försäkring som gör att man bara betalar 1000:- i självrisk max.

När man känner sig redo och vill komma igång har HFF en mailadress som är crifi@hasslo.org, maila dina önskemål till denna adress
och du ska ha svar inom 6 timmar och om vädret tillåter är man i luften inom 48 tim. HFF har 14 CRI och FI i sin grupp som alla
vill hjälpa till och hålla medlemmarna flygande på bästa sätt, de finns där för att hjälpa till.
Alla CRI och FI finns och uppräknade på hemsidan och där finner ni också telefonnummer där ni kan ringa direkt till någon av dessa
om ni hellre vill prata.

Vid fråga ang. HFF maila henrik@hasslo.org eller ring gärna Henrik på 0730-766787

Varmt välkomna att flyga på Hässlö."

För anmälan till Hässlö-poolen, kontakta Styrbjörn Byström eller Pontus Plaahn.
Uppdaterad: 2019-12-16 kl 08:09

SE-KMO är tillbaka på Bromma, ESSB

se-kmo_essb

SE-KMO är tillbaka på Bromma, ESSB

Vi har nu vår PA28 SE-KMO baserad hos Grafair http://www.grafair.se/ på Bromma.
Vi får en service som man normalt inte ser i flygklubbar, Grafair sköter framkörning och parkering av flygplanet, samt tankar om piloten så behöver.
Det fungerar enkelt o smidigt, bara man ringer dem en stund innan man ska flyga så de får möjlighet att rangera fram maskinen.
Lokalerna är mycket fina, och verksamheten fungerar utmärkt.

För att möjliggöra denna Bromma basering så har vi skapat Flygpoolen inom Stockholms Flygklubb där vi delar på kostnaderna.
Dvs utöver vår ordinarie årsavgift i Stockholms Flygklubb så tillkommer för att nyttja SE-KMO från Bromma följande avgifter:

Medlemskap i Flygpoolen: 5000 sek/år

Vid flygning betalar Piloten:
Startavgift Bromma (Swedavia avgift som höjdes i somras): 514 sek + moms
Handling Grafair: 750 sek + moms
Handling avgiften hos Grafair täcker en start och en landning oavsett vilken dag hemkomsten sker.
Har man flera starter och landningar samma dag med samma PIC betalar man bara en handling avgift.
Handling avgiften täcker även eventuell parkering av bil samt ytterligare förmåner som beskrivs vid en första genomgång hos Grafair.

Alla medlemmar i Stockholms Flygklubb kan naturligtvis flyga KMO men start från Bromma kräver medlemskap i Flygpoolen, eller att någon ombord är medlem i Flygpoolen.


Flygplansansvarig för SE-KMO är fn. Pontus Plaahn pontus@plaahn.com
För mer information kring flyga från Bromma eller om SE-KMO, kontakta Stockholms Flygklubb eller Pontus direkt.

Ändrade regler för resedagböckerna

Tiderna i MyWeblog avviker ofta från tiderna i den fysiska resedagboken och stämmer inte heller med verkligt flyguttag. Det olyckliga är att den fysiska resedagboken som också är det officiella dokumentet återkommande gånger har blivit felaktigt ifyllt då piloterna i föreningen slarvat med att föra in totala tiden på rätt sätt. Det var länge sedan många av oss satt i skolbänken, vilket gör att det lätt blir fel med matematiken när man är trött efter ett ansträngande flygpass. MyWeblog beräknar totaltiden automatiskt, vilket gör att många felkällor elimineras.

Med detta som bakgrund önskar klubbens funktionärer tydliggöra och påminna om den rutin som gäller:

1. Börja med att registrera dina flygningar i MyWeblog innan den fysiska resedagboken fylls i. Då blir det sedan enkelt och mer eller mindre idiotsäkert att föra över tiderna från MyWeblog till den fysiska resedagboken.

2. Start och landningstider skall föras in i lokal tid, men ni skall inte summera flygmaskinens totala flygtid i resedagboken. Detta fält skall lämnas helt tomt. Det är sedan en uppgift för flygklubbens funktionärer att summera totala flygtiden med jämna mellanrum.

3. Efter att ni har fyllt i den fysiska resedagboken aktuellt uppslag i boken fotograferas och fotot skall mejlas till: "loggbok@stockholmsflygklubb.se"

Följs denna enkla rutin till punkt och pricka kommer det vara lättare för klubbens funktionärer att proaktivt boka tid för service i god tid innan flygmaskinen blir stående med ett flygförbud. Det leder till bättre ekonomi för klubben samt minimerar den tid maskinerna är groundade i väntan på en service tid hos verkstaden.

Information från ATS Skavsta

Måndag och tisdag de kommande två veckorna, dvs 6-7 och 13-14 februari, har flygplatsen hyrt ut norra delen av bana 16/34
under dagtid till räddningstjänsten som då skall använda banan för övningar. Det kommer innebära att ni kommer behöva
ledsagning mellan klubben och bana 08/26 i samband med start och landning. Det innebär att ut- och intaxning kommer ta
lite längre tid än vanligt samt att väntetid på ledsagare kan förekomma.

Hälsningar

Mattias Larsson
Flygledarassistent ATS Skavsta

Nya JAS gör ordförande John F till kändis!

john_f_jas_tv2.jpg

I samband med att Saab uppvisar nya versionen av JAS Gripen (E-versionen) så har John blivit
intervjuad av aftonbladet! Du ser klippet här:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/123432

Klubbflygning och besök på Nordic Aero Expo Lördag 21 Maj 2016

blackwing.jpg

Vi åker till Landskrona för att deltaga på Nordic Aero Expo http://www.nordicaeroexpo.eu/en/

Utöver att deltaga och ta del av programmet finns även möjlighet att uppleva första serie exemplaret av Blackwing, det nya Svenska flygplanet helt i kolfiber. Utöver mycket fina recensioner i flygtidningar inter-nationellt fick Blackwing även priset Flieger Award i Friedrichshafen 2016 för Bästa Flygplan. En ny Svensk flygindustri är startad !
Finns intresse kan vi även göra ett kort hopp over till Eslövs Flygplats och besöka Blackwings fabrik, en unik möjlighet som inte erbjuds andra !

Körschema: Start Lördag morgon 21/5. KMO (Västerås) och GMD (Skavsta) är bokade för detta ändamål. Hemfärd Lördag kväll.

Beroende på intresse kommer programmet Landskrona/Eslöv att anpassas. Eftersom tiden är knapp så behövs besked om deltagande senast Onsdag den 18/5 kl 1900. Anmälan till: kurt.sillen@telia.com
Prenumerera på innehåll