Inloggningen flyttar till myWebLog



Som medlem i SFK loggar du idag in i rutan uppe till vänster för att sedan klicka dig vidare till myWebLog via länken "Boka flygplan". I samband med att klubbens hemsida uppgraderas under våren så kommer den SFK-specifika inloggningen att fasas ut och du kommer istället att få logga in direkt i myWebLog. I samband med detta flyttas också medlemsinnehåll i form av manualer och mötesprotokoll till myWebLogs filarkiv.

För att säkerställa att övergången blir smidig för dig som medlem så får du gärna redan nu testa att du kan logga in direkt till myWebLog.

Gör så här:
  1. Gå till www.myweblog.se och klicka på "Logga in" uppe i högra hörnet
  2. Ditt användarnamn är 50-1234 där 1234 är ditt medlemsnummer i SFK. (50 är SFK:s klubbnummer hos myWebLog
  3. Ditt lösenord är samma som det du idag loggar in med
  4. Logga in! Om det fungerar så är du redo för övergången och behöver inte göra något mer
...om det inte fungerar
Om din inloggning inte fungerar så kan det bero på att det lösenord som du loggar in med på SFK:s hemsida ännu inte har överförts till myWebLog. I så fall gör du så här:
  1. Logga in här på SFK:s hemsida
  2. Klicka på länken "Ändra lösenord" uppe till vänster
  3. Ändra ditt lösenord. Se till att rutan "Uppdatera lösenordet för myweblog" är ikryssad
  4. Testa myWebLog-inloggningen igen
...om det fortfarande inte fungerar
Maila joakim.mared@stockholmsflygklubb.se eller ring/SMS:a till 070-787 71 76 så får du hjälp!

Information om SE-KMOs nya avionik

SE-KMO:s nya avionik är nu på plats och fungerar utmärkt!


OBS! Den nya enheten är inkopplad som COM2 men sitter överst och 8,33-radion heter COM1 och sitter underst.

Som vanligt är det pilotens ansvar att bekanta sig med utrustningen. För GNC355 finns mycket information här. Det finns också en övningsapp för iPad. Givetvis finns också instruktionsböcker i original i flygplanet.

Tips från Kurt som har utfört IFR-flygning efter uppgraderingen:
  • Det är på G5 menyn du väljer om G5 ska visa info från gps eller nav från vår 8.33 radio, tex HSI med kurs från gps eller ILS/VOR från radion.
  • Fantastiskt fin att flyga, färdplan laddas med två tryck från paddan till GPSen eller tvärtom om planen ligger i GPS:en. Under flygning synkar GPS och Paddan med varandra via bluetooth så man med ett tryck kan uppdatera den enhet man inte matar in i. (Testat med Garmin Pilot)
  • Garmin Pilot rekommenderas till iPad, men det finns säkert fler appar som synkar. Garmin Pilot har förutom enkelt gränsnitt för synk med utrustning i planet även en ”direct to” funktion synligt samt en komplett backup instrumentering om det skulle behövas.
  • Autopiloten fungerar utmärkt med heading bug på G5, glöm inte att du måste trycka på test knappen på autopiloten innan den kan användas.
  • I ATS-färdplanen filas utrustningen som SDGRY/S PBN/B2D2O2S1

En PDF-skiss finns här.

SE-KMO får uppgraderad avionik

SE-KMO är just nu i Jönköping och får där sin avionik uppgraderad genom installation av en Garmin GNC355A; en kombinerad GPS & radio som har stöd för PBN och LPV-inflygningar. Installationen beräknas vara klar och maskinen tillbaka på Bromma i början av vecka 20.

Så länge finns det mycket att läsa om enheten hos Garmin.

Rapport från årsmötet

I tisdags hölls årsmöte i SFEF och SFK. Totalt 11 medlemmar närvarade. Protokoll kommer inom kort att publiceras bakom inloggning.

Klubbens 2021 innehöll både bra och dåligt. Bra att medlemsantalet ökade jämfört med 2020 och att resultatet var något bättre. Dåligt att SE-KMO stod still under andra halvan av året och att flygtidsuttaget tyvärr blev lidande.

Årsmötet tackar avgående suppleanter Benny Gustafsson & Conny Falkenby samt avgående revisor Bo Kronqvist. Samtidigt hälsar vi Daniel Björnsson välkommen som ny styrelsesuppleant och Göran Ronsten som ny revisor.

2022 kommer bli ett spännande år i Stockholms flygklubb som bland annat innehåller uppgradering av KMO:s avionik, klubbflygningar, en välbehövling uppryckning av hemsida & övrig kommunikation samt ett nytt spännande upplägg för BIR (basic instrument rating).

Årsmöte 2022

ÅRSMÖTE

2022
Tisdagen den 15:e mars avhålles årsmöten för föreningen och klubben. Plats är ordförandes bostad på Sveavägen 96.

Årsmöte i Stockholms-flyg ekonomisk förening, start kl. 19:00.
Årsmöte i Stockholms flygklubb, start kl. 19:30.

Länk till mötet, kallelse, verksamhetsberättelse och valberedningens förslag finns här (kräver inloggning).

Välkomna!

Bilder från klubbflygningen den 6:e juni


Klubbens låneheadset

Vid styrelsemötet igår diskuterades de låneheadset som finns utplacerade i flygplanen och huruvida dessa utgör en orimligt stor risk för smittspridning.

Vår nuvarande bedömning är dock att maskinerna flygs så pass sällan under vinterhalvåret och att vi under sommarhalvåret likt förra året förhoppningsvis ser lägre smittspridning i samhället varför vi kommer låta headseten vara kvar. Hur länge viruset kan förbli smittsamt på ytor finns det såvitt vi vet inte säkra data på, men att det skulle röra sig om många dygn bedömer vi som osannolikt.

OBS! Det är upp till dig och dina passagerare huruvida ni vill använda låneheadseten eller ej. Är man bekymrad föreslås att man via resedagboken kontrollerar när maskinen senast flögs och eventuellt kontaktar tidigare pilot för att ta reda på om headseten då användes.

Samarbete mellan SFK och Hässlö flygförening.

Stockholm FK och Hässlö Flygförening har startat ett samarbete som innebär att medlemmarna i Stockholms Fk blir gästmedlemmar i HFF.
Detta innebär att STHLM FK medlemmar får tillgång till 15 SEP flygplan och 2 st ME, 2 st Robinson 44 Hkp.
Se hasslo.org för mer information om flygplanen.

För att komma igång så gör man en klubbutcheckning i HFF med CRI/FI från HFF och går igenom rutiner, man väljer lämpligt flygplan
och flyger en sväng i luftrummet för att gå igenom detta och få en check på sin flygstatus.

För att bli medlem i både SFK och HFF kostar det utöver ordinarie medlemskap till SFK 300:- som du betalar in samtidigt dvs 3600:-
plus 300:- totalt: 3900:- för år 2020.

Det du också behöver ta ställning till är om du vill betala in 100:- för självriskfonden eller inte.
Detta om utifall att ngt skulle hända så har man en försäkring som gör att man bara betalar 1000:- i självrisk max.

När man känner sig redo och vill komma igång har HFF en mailadress som är crifi@hasslo.org, maila dina önskemål till denna adress
och du ska ha svar inom 6 timmar och om vädret tillåter är man i luften inom 48 tim. HFF har 14 CRI och FI i sin grupp som alla
vill hjälpa till och hålla medlemmarna flygande på bästa sätt, de finns där för att hjälpa till.
Alla CRI och FI finns och uppräknade på hemsidan och där finner ni också telefonnummer där ni kan ringa direkt till någon av dessa
om ni hellre vill prata.

Vid fråga ang. HFF maila henrik@hasslo.org eller ring gärna Henrik på 0730-766787

Varmt välkomna att flyga på Hässlö."

För anmälan till Hässlö-poolen, kontakta Styrbjörn Byström eller Pontus Plaahn.
Uppdaterad: 2019-12-16 kl 08:09

SE-KMO är tillbaka på Bromma, ESSB

se-kmo_essb

SE-KMO är tillbaka på Bromma, ESSB

Vi har nu vår PA28 SE-KMO baserad hos Grafair http://www.grafair.se/ på Bromma.
Vi får en service som man normalt inte ser i flygklubbar, Grafair sköter framkörning och parkering av flygplanet, samt tankar om piloten så behöver.
Det fungerar enkelt o smidigt, bara man ringer dem en stund innan man ska flyga så de får möjlighet att rangera fram maskinen.
Lokalerna är mycket fina, och verksamheten fungerar utmärkt.

För att möjliggöra denna Bromma basering så har vi skapat Flygpoolen inom Stockholms Flygklubb där vi delar på kostnaderna.
Dvs utöver vår ordinarie årsavgift i Stockholms Flygklubb så tillkommer för att nyttja SE-KMO från Bromma följande avgifter:

Medlemskap i Flygpoolen: 5000 sek/år

Vid flygning betalar Piloten:
Startavgift Bromma (Swedavia avgift som höjdes i somras): 514 sek + moms
Handling Grafair: 750 sek + moms
Handling avgiften hos Grafair täcker en start och en landning oavsett vilken dag hemkomsten sker.
Har man flera starter och landningar samma dag med samma PIC betalar man bara en handling avgift.
Handling avgiften täcker även eventuell parkering av bil samt ytterligare förmåner som beskrivs vid en första genomgång hos Grafair.

Alla medlemmar i Stockholms Flygklubb kan naturligtvis flyga KMO men start från Bromma kräver medlemskap i Flygpoolen, eller att någon ombord är medlem i Flygpoolen.


Flygplansansvarig för SE-KMO är fn. Pontus Plaahn pontus@plaahn.com
För mer information kring flyga från Bromma eller om SE-KMO, kontakta Stockholms Flygklubb eller Pontus direkt.

Provlektion - prova på att flyga själv hos Stockholms flygklubb

se-kmo_cockpit
Du kan göra en provlektion hos oss på Stockholms flygklubb.


Vi använder Cessna 172 och PA28, båda fyrsitsiga skolflygplan. Det här är en riktig flygning som du gör tillsammans
med en flyglärare. Du sitter på ordinarie förarplats, till vänster och får flyga mesta delen av tiden själv.
Syftet med provlektionen är att du ska få en orientering om hur ett flygplan fungerar,
hur det känns att manövrera flygplanet och vad som krävs av dig för att klara en flygutbildning.
Vi har våra flygplan på Skavsta i Nyköping. Flygningen varar drygt en timme, därtill kommer
genomgång före och efter flygningen. Räkna med två timmar på fältet.

Det måste vara bra väder, vilket innebär vind under 15 knop (ca 8m/s), molnbas 1200 ft (365 meter) och sikt 8 km.
Ring dagen innan flygningen är bokad för att kolla om det går!

Var beredd på att det behövs bokas om för att få bra väder.
Men vi flyger i princip varje dag som vädret tillåter.

Kostnaden är 3 300 kr.

Om du har frågor kring provlektioner/flygningar, vår flygskola och flygutbildningen hos Stockholms Flygklubb kan du kontakta:

Börje Norell, flyglärare och utbildningsansvarig
Tel 070-736 06 96
borje.norell@telia.com

Sökord: cert, privat, civilflyg, allmänflyg, certifikat, instrumentflygning, i-bevis, ava, avancerad flygning, introduktionslektion

Senast ändrad tors, 2022-03-17 09:38
Prenumerera på innehåll