Under PPL-utbildningen kommer du att flyga minst 45 timmar. Flygningen görs framförallt tillsammans med lärare, men du kommer också att få flyga c:a 10 timmars s.k. EK-tid (enkelkommando) då du är helt själv i flygplanet. På denna sida kan du läsa mer om de färdigheter och delmoment som krävs för att kunna flyga. Det är dock alltid flygläraren som planerar lektionerna, så det är inte säkert att du får utföra övningarna i precis denna ordning. Övning 1: Flygförberedelser och introduktionsflygning Övning 2: Taxning och parkering Övning 3: Planflykt på rak kurs Övning 4: Stigning, glidflykt och motorplané Övning 5: Rodrens verkan Övning 6: Normala svängar i planflykt Övning 7: Svängar under stigning och glidflykt Övning 8: Flygning med klaff Övning 9: Dykning med hög fart Övning 10: Stall och vikning Övning 11: Trafikvarvet, start och landning Övning 12: Bedömningslandning Övning 13: Vindens verkan vid flygning Övning 14: Start och landning i sidvind Övning 15: Nödlägesövningar Övning 16: Första ensamflygning Övning 17: Flygning med låg fart Övning 18: Branta svängar Övning 19: Flygning med max flygvikt Övning 20: Navigeringsflygning Övning 21: Orienterande instrumentflygning När du är klar med alla övningar, samlat ihop den flygtid som krävs samt klarat alla teoriprov börjar du närma dig slutet på din utbildning. Då din lärare bedömer att du är redo bokas en tid för uppflygning. Tillsammans med en kontrollant utsedd av Transportstyrelsen får du under uppflygningen först redogöra för en del teori och färdplanering och sedan visa att du har lärt dig alla flygmoment och att du är säker nog att släppas ut på egen hand. Om du klarar uppflygningen får du direkt ett tillfälligt certifikat som gör att du kan börja flyga redan samma dag. Inom ett par veckor kommer ditt riktiga certifikat med posten. Lycka till! |
|||
Senast ändrad sön, 2009-10-04 20:18 |